Uwaga na wyłudzenia „na koronawirusa”!!!

19.03.2020 r.

Szanowni Państwo,

Obecnie obowiązujący stan zagrożenia epidemicznego wykorzystują oszuści. To dla nich okazja do kradzieży wszystkich oszczędności oraz wyłudzenia loginów i haseł do bankowości za pomocą fałszywych stron płatności.

Jak działają oszuści?

  • Używają komunikatów i fałszywych informacji związanych z epidemią koronawirusa. Podszywają się pod instytucje zaufania publicznego takie jak banki, urzędy państwowe, centralne oraz lokalne.

Szczególnie zwracamy uwagę na Banki!

Proceder ten charakteryzuje się wykonywaniem przez oszustów telefonu do Klienta z informacją, że Bank zostanie zamknięty i sugerują wypłatę wszystkich swoich oszczędności.

  • Wysyłają wiadomości SMS, w których zawarte są linki prowadzące do fałszywych stron. Celem tego jest wyłudzanie loginów i haseł do bankowości internetowej, a także kodów autoryzacyjnych dających możliwość zatwierdzenia przelewów na rachunek przestępców. W niektórych przypadkach linki mogą prowadzić do stron zawierających złośliwy kod powodujący przejęcie urządzenia klienta, na którym otrzymał wiadomość. Powołują się na działania Rządu, Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) lub powszechną akcję szczepień ochronnych.
  • Przejmują konta na Facebooku, a następnie proszą naszych znajomych o przelanie pieniędzy powołując się na swoją nagłą trudną sytuację.

Ofiary ataków, które nie zachowają ostrożności, mogą stracić swoje oszczędności! Ponadto, ujawniając swoją tożsamość przestępcom mogą doprowadzić do wykorzystania jej do zawarcia w ich imieniu umów i w konsekwencji np. zaciągnięcia zobowiązań finansowych.

Należy pamiętać, że:

  • jedynymi i prawdziwymi źródłami informacji są komunikaty przekazywane przez służby lub/i zamieszczane na oficjalnych stronach internetowych. Na bieżąco komunikaty przekazują również przedstawiciele władz państwowych;
  • należy sprawdzić w pasku przeglądarki, czy adres internetowy, na który się logujemy do bankowości internetowej, zgadza się z adresem strony Banku. Jeśli adres jest inny niż zwykle, nie należy się logować na tej stronie – nie należy podawać tam swoich danych oraz natychmiast powiadomić o tym swój Bank;
  • zawsze należy czytać bardzo uważnie treść każdego SMSa z kodem autoryzacyjnym;
  • w przypadku wszelkich wątpliwości, czy osoba z którą rozmawialiśmy jest doradcą bankowym, należy niezwłocznie skontaktować się z odpowiednim Oddziałem Banku lub zadzwonić do Centrali pod numer: 18 26 23 910;
  • Banki nigdy, w żadnej sytuacji, nie żądają od swoich Klientów podania haseł i loginów!

Więcej informacji o wyłudzeniach na stronie Związku Banków Polskich pod linkiem:

https://zbp.pl/Aktualnosci/Wydarzenia/Uwaga-na-oszukancze-ogloszenia-zwiazane-z-epidemia-koronawirusa